|
| | | |
| | | | |
|
jette
|
|
|
I'm planning to buy studio-monitors. Some advice KRk's, some advice M-Audio, Alesis etcetera. Now I've been searching the internet a bit for some discussions and reviews about which speakers have the most honoust frequency response. And that's what I'm looking for. But hell, when one says some kind of speakers are really good, the next one contradicts it. My budget will be around 400. Could anyone help me out a bit? Thanks in advance!
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| |
|
07/04/09 @ 14:13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
eatme
|
|
|
Joepie, wat zou ik kopen voor 400 euro? Dit misschien:

135 e

239 e

135 e Dat is: Dynavox Hybrid VR-307. Dynavox Hybrid versterker met transistoren en buizen (25 Watt RMS, genoeg voor 2-3 personen in een medium grote ruimte) en daar dan een setje speakers, deze voor 135 euro / stuk, zelfbouw speakers van hier.Daar moet je dan nog wel wat hout bij kopen, maar je kunt het wel mooi monteren ergens in, Het gaat er voornamelijk om dat je geen zwakke schakel in je gehele set hebt. Dus: randaarde, geen crappy platenspeler, geen crappy mengpaneel, geen crappy versterker, geen crappy speakers. Ik ben niet zo'n voorstander van het kopen van speakers met een ingebouwde versterker aangezien die vaak maar 1 aansluiting hebben en als er iets stuk gaat moet je gelijk alles vervangen. Ik heb er verder totaal geen verstand van dus ik zou niet naar mij luisteren maar het leek me wel leuk om te posten wat ik met 400 euro zou doen.
|
|
| |
|
|
|
|
|
Last edited : 07/04/09 @ 15:45 by : eatme |
|
| | |
| | |
| |
|
07/04/09 @ 15:44
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
jette
|
|
|
Wow dat klinkt wel heel leuk. Dan heb ik ook met het in elkaar zetten van dat spul plezier naast het alleen luisteren van de speakers! Hout neem ik aan ergens anders vandaan halen? Ik vond nl. alleen houtschroeven op die website. Verder zou me dan nog de keuze van hout resten: massief, mdf, ...?
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| |
|
07/04/09 @ 16:42
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
eatme
|
|
|
Volgens het internet is mdf van 15 tot 18 mm dikte wel geschikt. Het gaat er voornamelijk om dat het niet gaat meetrillen. In het bouwpakket zal wel omschreven staan welke formaten je nodig hebt. Dat koop je gewoon bij de doe-het-zelf groothandel of vakman met hout en zaagtafel.
|
|
| |
|
|
|
|
|
Last edited : 07/04/09 @ 17:04 by : eatme |
|
| | |
| | |
| |
|
07/04/09 @ 17:02
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
jette
|
|
|
Leuk, dankjewel voor het meedenken. Ik ga dit zeker overwegen. Heb alleen nog nooit een speaker in elkaar gezet, dus ben benieuwd hoe dat gaat. Maar ik vind knutselen leuk, dus dat gaat wel goedkomen!
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| |
|
07/04/09 @ 22:30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
eatme
|
|
|
Zie hier voor de ronde en hier voor de tweeter ook nog even de technische specs van de speakers die in de zelfbouwkit zitten, Het is misschien nog handig om de binnenkant van de speaker te behangen met daarvoor geschikt isolatiemateriaal zoals Akotherm, maar ik denk dat als je alles goed vast maakt het hout niet zal meetrillen en dat dus niet nodig is, Als je afwisselend een soldeerbout, lijmkwast en een (volautomatische) schroevendraaier en schroef kunt vasthouden is het maken van een speaker volgens de instructies vrij makkelijk. Het moeilijke in het maken van een speaker zit hem in het bedenken van de vorm, maar die is in dit geval al uitgedacht. Heeft te maken met dat tonen van een bepaalde hoogte reflecteren en bij terugkomst worden versterkt door gelijklopende of verzwakt door tegengestelde fase frequenties. Hout in de (niet nader te noemen reclame) winkel precies op de mm op maat laten zagen en natuurlijk niet met je dure speakeromschrijving naar de houthandel want die ziet dan dan vast aan dat je Veel Geld te besteden hebt. Op een papiertje de maten opschrijven dus. Daar ook gelijk houtlijm (uit een gele flacon?) en lijmkwast(je) kopen, dat zit denk ik ook niet bij het speakerpakket want dat geeft zo'n knoeiboel als het opengaat en is niet zo heel duur. Veel bouwplezier!
|
|
| |
|
|
|
|
|
Last edited : 08/04/09 @ 01:35 by : eatme |
|
| | |
| | |
| |
|
08/04/09 @ 01:21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
jette
|
|
|
bedankt! als je naar de grafiek van de frequency response kijkt van de tweeters dan zie je nog dat er veel uitschieters zijn. hoe kan dat? is dat expres gedaan om de klank meer kleur te geven of is het technisch niet mogelijk?
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| |
|
08/04/09 @ 01:50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
eatme
|
|
|
Ik heb nog nooit zo'n mooie grafiek gezien. Waar dienen al die lijntjes voor? Er is vast ontzettend over nagedacht. Minder 2k, meer 3k, minder 5k, minder 9k. aflopend hoog einde. Klinkt goed. Fijn nabootsen met je equalizer en witte ruis, ik denk dat dit best ok klinkt. Lijkt me logisch dat het geen vlakke curve is, maar waarom deze specidiek zo is weet ik niet. Verder zit er ook nog een filter in je speakerbouwkit die ook veel aan de toon zal en kan veranderen. Van die M-audio dingen kan ik alleen maar verkooppraat vinden en geen grafieken die ik niet begrijp.
|
|
| |
|
|
|
|
|
Last edited : 08/04/09 @ 03:58 by : eatme |
|
| | |
| | |
| |
|
08/04/09 @ 02:41
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
bRz
|
|
|
Als je monitors wilt hebben, koop dan gewoon monitors. Zeker geen versterker met buizen erin, want dan verkleurt je het geluid ernstig. Je wilt horen wat je aan het maken ben en niet hoe je versterker klinkt. Dus actieve monitors zijn wel verstandig om te nemen. Ik zal gaan zoeken naar een setje Dynaudio BM5a's of BM6A's. Komen zo nu en dan langs op synthforum.nl Zitten dan kwa prijs wel een stukje boven je budget, maar voor rond de 500 euro's kan je wel BM5A's vinden. grtz Bruce
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| |
|
08/04/09 @ 13:39
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | |
| | | | |
|
jette
|
|
|
@ eatme: hoe bedoel je nabootsen met equalizer en witte ruis? om de hoge frequenties uit te checken? @ brz: wat zijn die dingen duur... dan moet ik wel nog ff doorsparen. Maar ben er al wel uit dat ik geen Krk's of M-audio's wil. Ik heb het idee dat info over die speakers doordrenkt is van verkooppraatjes.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |